
Echipa belgiană Lotto Dstny, una dintre cele mai respectate formații din ciclismul profesionist, trece printr-o criză financiară gravă. Deși rezultatele obținute în sezonul 2024 au fost remarcabile, cu 21 de victorii și o poziționare pe locul 9 în clasamentul UCI, în spatele cortinei se desfășoară o poveste de incertitudine și tensiune financiară.
Întârzieri în contracte și plecarea unor cicliști importanți
O problemă majoră a fost legată de negocierile contractuale. Mai mulți cicliști, printre care Victor Campenaerts și Harm Vanhoucke, au ales să părăsească echipa după ce au așteptat luni de zile pentru a primi oferte concrete, deși aveau acorduri verbale. În cazul lui Campenaerts, deși echipa și ciclistul au ajuns la un acord în ianuarie 2024, nu s-a emis niciodată un contract oficial. În iunie, acesta a decis să semneze cu Visma | Lease a Bike pentru trei ani. Situația este similară și în cazul lui Arjen Livyns, care încă așteaptă să i se confirme contractul promis.
Aceste întârzieri reflectă o lipsă de fonduri în cadrul echipei, ceea ce a dus la imposibilitatea de a îndeplini promisiunile făcute cicliștilor. În plus, deciziile de reducere a bugetului afectează direct atât sportivii, cât și staff-ul echipei.
Tăieri bugetare și anulări de antrenamente
Din cauza dificultăților financiare, Lotto Dstny a fost nevoită să anuleze în două faze un cantonament de antrenament la altitudine înainte de Vuelta a España, deoarece nu avea bugetul necesar. Mai mult decât atât, echipa a încetat să mai acopere costurile de transport și cazare pentru cicliștii care aleg să călătorească pe cont propriu sau care au nevoie de nopți suplimentare de cazare. În astfel de cazuri, sportivii sunt obligați să plătească din propriul buzunar.
Aceleași probleme financiare afectează și staff-ul echipei. Deși personalul are de obicei la dispoziție carduri de credit pentru cheltuieli, în ultimele luni acestea nu mai sunt disponibile mereu, iar rambursarea avansurilor întârzie luni de zile.
Probleme cu sponsorii și echipamentele
Un alt semnal de alarmă pentru Lotto Dstny a fost pierderea colaborării cu Ridley, partenerul de biciclete al echipei timp de 12 ani. Acesta a decis să rezilieze contractul din cauza neînțelegerilor financiare, deși colaborarea trebuia să continue până în 2025. Echipa a trecut la bicicletele Orbea în 2024, dar această schimbare a fost marcată de tensiuni. În prezent, există zvonuri că și colaborarea cu furnizorul de echipamente Vermarc, care a început în 2004, este pe cale să se încheie.
Deși Lotto Dstny susține că acordul cu Vermarc va fi respectat, se vehiculează că echipa ar fi purtat discuții și cu alți potențiali sponsori, inclusiv cu brandul italian de îmbrăcăminte FILA. Acest lucru sugerează că echipa caută soluții disperate pentru a-și asigura fondurile necesare.
Critici la adresa conducerii sportive
În ciuda succesului sportiv din 2024, atmosfera din echipă este departe de a fi liniștită. Mai mulți cicliști au acuzat managementul de intimidare și abuz. În special, managerul general Stéphane Heulot a fost criticat pentru comportamentul său agresiv, care a ieșit la suprafață și în cazul australianului Caleb Ewan, ce a fost criticat public de Heulot în media.
De asemenea, directorul sportiv Kurt Van de Wouwer a fost acuzat că nu acordă pauze adecvate între curse cicliștilor și că nu ține cont de preferințele acestora în alcătuirea programului competițional. Acest tip de conducere a creat o atmosferă de frustrare în echipă, în ciuda succeselor remarcabile.
Perspective incerte pentru 2025
Pentru sezonul 2025, Lotto Dstny se confruntă cu o lipsă de fonduri majore. Deși echipa a confirmat că va concura în mai puține curse pentru a reduce costurile, numărul de cicliști sub contract va fi, de asemenea, redus. În prezent, echipa are 29 de sportivi, dar pentru anul viitor este de așteptat să semneze cu mai puțini cicliști, iar unii dintre aceștia sunt încă în incertitudine contractuală.
Pe termen lung, echipa nu disperă, având speranțe într-un nou sponsor major, care ar urma să intre în joc începând cu 2026, dacă echipa va reuși să obțină licența WorldTour pentru perioada 2026-2028. În prezent, Lotto Dstny are aproape 26.000 de puncte UCI, fiind aproape de a-și asigura licența pentru această perioadă. Totuși, până atunci, echipa va trebui să facă față unei situații financiare extrem de dificile.