
Marele Premiu al Statelor Unite din sezonul 2024 de Formula 1 a fost scena unei victorii impresionante pentru Charles Leclerc, pilotul Ferrari, care a condus o cursă aproape impecabilă pe Circuitul of The Americas din Austin, Texas. Acesta a fost urmat de coechipierul său, Carlos Sainz, marcând un rezultat perfect pentru Scuderia Ferrari, care a obținut un loc 1-2 pentru prima dată în acest sezon. Cursa nu a fost lipsită de controverse, cu Lando Norris pierzând locul trei în fața lui Max Verstappen, după o penalizare de cinci secunde aplicată în urma unei manevre îndrăznețe.
Leclerc domină de la start la sosire
Deși Lando Norris (McLaren) a plecat din pole position, Leclerc a reușit să urce în frunte încă din primul viraj. La start, Norris a avut o luptă strânsă cu Max Verstappen (Red Bull), ceea ce l-a făcut să fie împins în afara pistei, permițându-i lui Leclerc să treacă în frunte. Din acel moment, pilotul monegasc a avut o cursă liniștită, fără să fie amenințat în mod real, controlând ritmul pe întreaga durată a celor 56 de tururi.
Carlos Sainz, coechipierul lui Leclerc, a avut și el o evoluție solidă. A beneficiat de o strategie inteligentă de undercut, depășindu-l pe Verstappen în timpul opririlor la boxe și asigurându-și locul secund, terminând la puțin peste 8 secunde în spatele lui Leclerc.
Duelul Verstappen-Norris, decis de penalizări
Finalul cursei a oferit momente palpitante, când Norris și Verstappen s-au luptat pentru locul trei. Norris a reușit să-l depășească pe Verstappen, dar manevra sa a fost controversată, depășind limitele pistei. Red Bull a făcut imediat apel la comisarii de cursă, iar Norris a primit o penalizare de cinci secunde pentru „câștigarea unui avantaj părăsind pista”. Astfel, deși Norris a trecut linia de sosire pe locul trei, penalizarea l-a retrogradat pe poziția a patra, iar Verstappen a completat podiumul.

Strategii și opriri la boxe: factorii decisivi
Ferrari a gestionat excelent strategia opririlor la boxe, mai ales în cazul lui Carlos Sainz, care a reușit să depășească Red Bull-ul lui Verstappen datorită unui undercut eficient. Ambele mașini Ferrari au optat pentru o strategie cu anvelope medii, urmate de anvelope dure, ceea ce le-a permis să-și mențină avantajul față de Red Bull și McLaren. Deși Verstappen a fost informat despre o problemă minoră la mașina sa în timpul cursei, nu a reușit să pună suficientă presiune pe piloții Ferrari.
Clasamentul final și punctele esențiale ale cursei
Pe lângă podiumul Ferrari-Verstappen, Oscar Piastri (McLaren) a încheiat pe locul cinci, iar George Russell (Mercedes), care a pornit din pit lane, a reușit o revenire spectaculoasă până pe locul șase. Sergio Perez (Red Bull) a completat topul 7, iar Nico Hulkenberg (Haas) a avut o prestație surprinzătoare, terminând pe locul opt. Liam Lawson (Red Bull) a adunat două puncte pentru locul 9, în timp ce Franco Colapinto (Williams) a încheiat în puncte pe locul 10.
Pe de altă parte, Lewis Hamilton (Mercedes), de cinci ori câștigător la Austin, a avut o cursă de coșmar, abandonând încă din turul trei după ce a ieșit în decor și și-a blocat mașina în pietriș.
Implicațiile cursei pentru campionat
Victoria lui Leclerc în SUA îi consolidează poziția în clasamentul general, dar Max Verstappen rămâne încă favoritul la titlul mondial, deși acest rezultat nu a fost pe măsura așteptărilor. Lando Norris, deși penalizat, continuă să fie o prezență constantă în topul piloților, iar McLaren rămâne un rival puternic în lupta pentru puncte.
Rezultatul 1-2 pentru Ferrari la Austin reprezintă un punct de cotitură pentru echipa italiană, care a avut parte de un sezon dificil, dar care pare să fi găsit un ritm excelent în ultimele curse. Dacă această performanță va continua, Scuderia Ferrari ar putea să termine sezonul în forță, oferind fanilor speranțe pentru un sezon 2025 promițător.
Marele Premiu al Statelor Unite a oferit o cursă spectaculoasă, cu Charles Leclerc obținând o victorie dominantă și Ferrari revenind în prim-planul competiției. Deși Red Bull și Max Verstappen continuă să fie principalii favoriți la titlurile mondiale, succesul Ferrari la Austin sugerează că lupta din ultimele curse ale sezonului va fi una palpitantă.