
Prima etapa din acest sezon de AMA Supecross in Coasta de Est venea cu o certitudine: vom avea un alt campion al clasei 450. RMN-ul efectuat luni de Jett Lawrence a aratat ca in urma incidentului nefericit din Glendale, australianul a suferit o ruptura a ligamentului incrucisat anterior la piciorul drept, dupa cum spunea si Paul in materialul lui. Campionul in exercitiu al categoriei mari din AMA Supercross s-a operat intre timp la piciorul respectiv si va trebui sa stea pe bara 4 luni, iar cum sezonul acestei competitii se va incheia in luna mai, Lawrence nu-si va mai putea apara coroana in acest sezon.
Aceasta perioada chiar n-a fost una fasta pentru campionii en-titre la clasa mare din competitiile unde s-au impus: dupa ce Jorge Prado, campionul mondial de MXGP in exercitiu, si-a dislocat umarul in Anaheim si a anuntat ca nu va mai putea concura in restul sezonului din AMA Supercross, si Eli Tomac a avut parte de un incident similar cu al lui Lawrence, in aceasta etapa. Campionul mondial de Supercross in exercitiu a atins pamantul cu piciorul stang intr-o pozitie nefireasca, chiar inainte de executarea unei sarituri, iar prezenta pilotului Yamaha pentru restul etapei era pusa sub semnul intrebarii.
Desi schiopata, Tomac a putut reveni la boxe si a primit acceptul de a participa in restul etapei, unde a incheiat pe pozitia a 17-a in cursa principala. Trebuie insa apreciat efortul pilotului Yamaha pentru ca a avut nebunia de a continua runda in ciuda unei accidentari despre care inca nu se stie cat de grava este. Sper doar ca nu in felul asta va parasi Tomac scena Supercross-ului american, dupa ce a anuntat anul trecut ca 2025 va fi ultimul lui sezon din cariera de pilot profesionist.
Macar pilotul Yamaha n-a avut ghinionul fratilor Lawrence din aceasta saptamana: Hunter a cazut in timpul curselor de calificare, dupa ce s-a incurcat de un bloc de tuf chiar inainte de linia de sosire, iar mai marele Lawrence n-a mai putut continua restul etapei, dupa comotia rezultata din acea tranta. Uite asa, echipa de uzina Honda nu avea niciun pilot prezent pentru mansa principala in runda din Tampa, intr-un sezon si asa marcat de accidentari pentru pilotii sai, incluzandu-i aici si pe Jo Shimoda si Chance Hymas.
Chase Sexton avea cel mai bun start si incheia primul tur in fotoliul de lider, iar podiumul in acel moment ii includea pe Justin Cooper si Jason Anderson. Venea turul 2 si chiar in virajul al 2-lea, se facea schimb de pozitii intre Cooper si Anderson, iar dupa aproximativ 45 de secunde, Kenny Roczen trecea si el de coechipierul lui Tomac in virajul de dupa portiunea cu topaituri. Dupa 5 minute scurse din cursa, Roczen il depasea si pe Anderson in virajul 4, iar urmatorul obiectiv al pilotului Suzuki era sa-l prinda pe Sexton, ca tot ei 2 ocupau primele 2 pozitii in clasamentul general la inceputul acestei etape.
Dar alt nume a atras atentia tuturor in aceasta cursa: Malcolm Stewart, care mai avea si norocul de a fi privit din cabina de comentarii chiar de fratele “Bubba” (si nu vorbesc de personajul din “The Texas Chainsaw Massacre”, ci de James Stewart Jr). Malcolm n-a avut cel mai bun start si se afla la coada top-ului 10 la finalul primului tur, dar “Mookie” Stewart a recuperat pozitii rand pe rand si la vreo 25 de secunde dupa ce “El Hombre” Anderson fusese depasit de catre Roczen, pilotul Husqvarna urca pe loc de podium, dupa o depasire in fata pilotului Kawasaki in virajul de dupa sectiunea de topaituri.
Pot zice ca asta a fost portiunea favorita a lui “Mookie” pe parcursul acestei curse: acolo il depasea pe Roczen pentru pozitia secunda cu vreo 12 minute inainte de final, iar dupa alte 9 minute in care a tot redus ecartul de peste 8 secunde fata de Sexton, Stewart devenea lider al mansei in exact acea portiune, fiind ajutat si de cazatura pilotului KTM chiar la topaituri. Dar la cum a mers “Mookie” in aceasta cursa, cam parea o formalitate pana cand acest “Husky” (asa le zic americanii pilotilor Husqvarna) ar fi urcat la conducere.
Din acel moment, Malcolm n-a mai pierdut deloc sefia cursei si a obtinut prima sa victorie din cariera la clasa 450 din AMA Supercross, in startul cu numarul 109 la aceasta categorie, si dupa 3 ani in care n-a mai gustat vreun podium in aceasta competitie. Si ce victorie frumoasa a fost aceasta, in fata oarecum a propriului public, dar si sub privirile fratelui sau. Atat “Mookie”, cat si “Bubba” sunt nascuti in Florida, si dupa mai bine de un deceniu, numele Stewart se impune din nou in campionatul american de Supercross, la categoria mare.
Nu se stie daca Sexton s-a accidentat dupa acea tranta sau daca motocicleta a fost serios avariata, insa e clar ca nu s-a mai simtit in apele sale pe final de cursa. In urmatoarele 2 tururi, exact la topaituri, pilotul KTM a fost depasit rand pe rand de Cooper Webb si apoi de Anderson, iar in fix ultimul tur, Justin il depasea pe pilotul KTM in aparent aceeasi zona, si uite asa aflam configuratia top-ului 5.
Webb ar avea ce sa-si reproseze, mai ales ca el s-a impus ultima data cand AMA Supercross a venit in aceasta arena, acum 2 ani. Pilotul Yamaha a avut un start catastrofal si se afla la un moment dat in zona locului 15, asa ca trebuia sa inceapa o noua cursa de recuperare. La finalul primului tur reusea cumva sa se pozitioneze pe 11, iar dupa 5 minute parcurse din cursa, Webb reusea sa urce pana-n top5. Dupa inca vreo 45 de secunde, pilotul Yamaha ajungea la marginea podiumului, dupa o depasire in virajul 4 asupra lui Anderson, iar cu vreo 9 minute inainte de final, Webb trecea de Roczen in virajul 5 si urca astfel in top3.
Pentru saracul Kenny, lucrurile au mers din rau in mai rau in doar cateva secunde: in portiunea de sarituri de dinaintea ultimului viraj, pilotul Suzuki s-a incurcat de Jeremy Hand, care era prins din urma cu un tur, iar Tristan Lane, un alt pilot intarziat, a fost la randul lui implicat in aceasta coliziune. Accidentul a aratat spectaculos, dar vestea buna a fost ca niciunul dintre piloti n-a suferit vreo accidentare. Insa lantul de la roata spate a motocicletei lui Roczen s-a desprins, iar pilotul Suzuki n-a mai putut continua cursa.
Hand a reusit sa termine mansa, dar sarmanul Lane n-a avut acelasi noroc, de la avariile serioase ale motocicletei sale, care l-au fortat sa abandoneze cursa. Remontada lui Webb se incheia pe pozitia secunda, la un tur dupa cazatura lui Sexton in portiunea de sarituri, iar Anderson, care se afla in top5 in momentul accidentului lui Roczen, a profitat si de problemele pilotului KTM pentru a completa podiumul rundei din Tampa.

Poate exagerez, dar la cum au decurs lucrurile in aceasta etapa, si la cat de dificil a fost acest traseu, runda din Tampa a fost un fel de “Ultimul gladiator in picioare”, ca sa modific o expresie mai cunoscuta. Macar avem pana acum 4 invingatori de etapa de la 4 manufacturieri diferiti, si in clasamentul general mai avem inca 3 constructori cu sanse la victorie. Vom vedea insa weekend-ul urmator, ce surprize si drame ne-a rezervat arena Ford Field, din Detroit.