
Prima etapă din sezonul 2025 a motomondialul debutează mâine, 28 februarie, cu Marele Premiu al Thailandei. Chang International Circuit va bifa în acest sfârșit de săptămână cea de-a șasea prezență în calendarul campionatului mondial de motociclism viteză, debutul acestui spectaculos traseu fiind în 2018.
SCURT ISTORIC
Traseul din Thailanda se va afla, așa cum am afirmat adineaori la cea de-a șase prezență în MotoGP, debutul fiind consemnat în 2018. De altfel, la primele două ediții, din 2018 și 2019, Marc Marquez și-a adjudecat victoriile, ediția din 2019 consemnând și duelul spectaculos dintre spaniol și Fabio Quartararo, aflat la acel moment la sezonul de debut la clasa regină.
Totodată, la prima ediție, din 2018, Jorge Lorenzo, pilot la acea vreme a echipei Ducati a avut un highside violent care a contribuit din plin la retragerea sa din activitate un an mai târziu, la finalul sezonului 2019.
Pandemia COVID-19 a lovit din plin Thailanda, iar în 2020 și 2021, Chang International Circuit a lipsit cu desăvârșire din calendarul competițional al motomondialului. Revenirea traseului din nordul Thailandei s-a produs în 2022, atunci când, după o cursă spectaculoasă Miguel Oliveira și-a adjudecat victoria. Un an mai târziu, Jorge Martin a fost norocosul învingător al ambelor manșe, atât a sprintului, cât și a cursei principale și echilibra lupta la titlul mondial.
Anul trecut, Francesco Bagnaia a adus cea de-a doua victorie pentru Ducati pe traseul din Buriram în cursa principală, după ce, în sprint, Enea Bastianini și-a adjudecat victoria, în ceea ce a fost un weekend perfect pentru constructorul din Bologna.
De altfel, trebuie notat faptul că în 2025, Thailanda va organiza în premieră prima etapă a sezonului, toate celelalte ediții de până acum desfărându-se în luna octombrie.
CIRCUITUL ȘI RECORDURILE SALE
Chang International Circuit are o lungime de 4554 de metri și are 12 viraje, dintre care trei linii drepte foarte lungi, unde piloții pot atinge viteze de peste 330 de kilometri pe oră. Primul sector al circuitului ne reamintește de traseul de Red Bull Ring, mai ales că virajul doi este cel mai rapid punct al circuitului.
Totodată, lungimea circuitului ne reamintește de Assen, un alt traseu istoric al motomondialului, și prin prisma faptului că piloții clasei MotoGP vor avea de parcurs 26 de tururi în întrecerea de duminică.
La nivel de recorduri, Marc Marquez deține numărul record de victorii în Thailanda, grație celor două triumfuri din 2018 și 2019. Același număr de victorii, tot două, îl are și David Alonso, columbianul, campion mondial în exercițiu al clasei Moto3, fiind câștigătorul ultimelor două ediții la clasa mezină. La constructori, Honda și Ducati au câte două victorii la MotoGP, în timp ce, la nivelul tuturor claselor, Honda și Kalex împart recordul de victorii, cu câte patru.
Dincolo de aspectele tehnice ale circuitului, Chang International Circuit se află într-o zonă foarte tropicală, cu un climat umed și cu temperaturi și condiții meteo foarte schimbătoare, aceste amănunte aducându-ne aminte de circuitul Sepang, din Malaezia.
Dacă vorbim de recordurile pe tur, Francesco Bagnaia deține recordul pe tur în materie de calificări, grație pole positionului acontat în 2024 în 1:28.700, în timp ce, în ritm de cursă, cel mai rapid tur cronometrat a fost stabilit de Marco Bezzecchi, italianul reușind un excelent 1:30.896 în turul al nouălea al Marelui Premiu al Thailandei din 2023.
Prin urmare, estimativ, turul ideal de circuit de la Buriram în ritm de calificări este acoperit în plaja 1:28.5-1:29, în timp ce, dacă condițiile meteo vor fi favorabile, recordul lui Bezzecchi va fi cel mai probabil bătut, ritmul ideal pe tur în condiții de cursă fiind estimat în plaja 1:30.5-1:31.
PNEURI
Pentru Marele Premiu al Thailandei, Michelin a confirmat că vor oferi o varietate pneuri, oferta propusă de producătorul francez fiind identică cu ce au primit echipele în teste de la începutul lunii februarie. Prin vocea lui Piero Taramasso, managerul diviziei de pneuri moto ale lui Michelin, francezii propun pneuri cu o structură îmbunătățită față de 2024.
Prin urmare, fondul datelor colectate în testul colectiv, Michelin propun pneuri față simetrice de compoziție soft, mediu și hard, în timp ce, pneurile spate propuse pentru Thailanda sunt softurile și mediumurile asimetrice. Totodată, pneul hard propus pentru runda de la Buriram vor beneficia de o structură interioară mai abrazivă.
În cazul apariției ploii, Michelin va oferi pneurile Power Rain de compoziție soft și medium, atât pentru față cât și pentru spate.
ALTE NOUTĂȚI
O noutate de ultim moment a fost dată de absența lui Jorge Martin de pe grila de start a Marelui Premiu al Thailandei. Mai mult decât, oficialii celor de la Aprilia au anunțat în decursul zilei de astăzi faptul că spaniolul, campion mondial în exercițiu al clasei MotoGP va fi înlocuit și în Argentina, cel mai probabil tot de către Lorenzo Savadori.
Marele Premiu al Thailandei va debuta mâine, 28 februarie, cu primele secvențe de antrenamente libere ale celor trei clase, MotoGP, Moto2 și Moto3. Ziua de sâmbătă va fi consacrată ultimelor antremante libere, sesiunilor de calificărilor și cursei de sprint de MotoGP, în timp ce duminică vom avea cele trei întreceri principale.