
Nu mai este mult pana va incepe un nou sezon din AMA Supercross, competitie ce ruleaza neintrerupt inca din 1974. Oficial, are in prezent statutul de “doar” campionat national, dar spiritual, il putem considera un adevarat campionat mondial, bazandu-ne pe faptul ca Statele Unite are cele mai multe victorii in Motocross-ul Natiunilor: nu mai putin de 23, prima fiind obtinuta in anii 80!
Nu trebuie uitat insa ca AMA Supercross chiar a fost intitulat campionat mondial. Asta s-a intamplat in perioada 2008-2021, cand competitia a fost sub egida Federatiei Internationale de Motociclism. Dar campionatul american de Supercross a atras dintotdeauna nume importante din Europa, Australia, Asia si nu numai.
De o buna bucata de vreme, calendarul AMA Supercross include 17 etape, care au loc intre ianuarie si mai, iar sezonul 2025 nu face exceptie. Nu mai putin de 16 arene vor strange zeci de mii de oameni in public, si zeci de piloti rapizi, curajosi, talentati si nu numai. Este deja o traditie ca Angel Stadium din Anaheim, California sa deschida sezonul de AMA Supercross, dar si sa gazduiasca 2 (si la un moment dat, chiar 3) etape diferite din calendar.
De cativa ani, finala campionatului american de Supercross are loc in Rice–Eccles Stadium din Salt Lake City, localizat la aproximativ 57 de kilometri (sau 35 de mile, pentru cine prefera sistemul american) de Utah Motorsports Campus, un traseu care a fost vizitat de Mondialul de Superbike in urma cu mai bine de un deceniu.
Vom avea nu mai putin de 3 etape noi (sau reveniri, pentru anumite trasee) in acest sezon, comparativ cu 2024: East Rutherford, Pittsburgh si Tampa, care vor inlocui St. Louis, Nashville si San Francisco, cea din urma locatie fiind poate cea mai criticata de piloti si de echipe, din cauza conditiilor de pista cu care s-au infruntat anul trecut.
Sezonul de AMA Supercross va incepe in aceasta seara si rundele se vor desfasura in fiecare sambata seara (in SUA) pana in 10 mai. Singura pauza va fi de 2 saptamani, intre etapele din Indianapolis si Birmingham, cea din urma fiind si ultima locatie din acest sezon in care va avea loc formatul Triple Crown. Celelalte 2 runde care vor gazdui cate 3 manse pentru fiecare categorie participanta sunt Glendale si Arlington, adica prima si ultima etapa din februarie.
Din 2018, in campionatul american de Supercross au loc 3 etape, alese oarecum la intamplare, unde vor avea loc cate 3 curse pentru fiecare clasa programata pentru acea etapa (adica 450 si 250 est sau vest, ori chiar toate 3), format cunoscut drept Triple Crown, care n-are legatura cu ceea ce noi cunoastem drept Tripla Coroana din Sporturile cu Motor (desi se aplica doar curselor auto).
Ca sa termin cu explicatiile formatului Triple Crown, la fiecare mansa, castigatorul obtine un punct, locul al 2-lea obtine 2 puncte, 3 puncte pentru al 3-lea pozitionat si asa mai departe. Pilotul care obtine cele mai putine puncte de pe urma celor 3 manse, este declarat castigatorul etapei. Si evident, in caz de egalitate de puncte dupa cele 3 curse intre 2 sau mai multi piloti, doar unul singur poate fi declarat drept invingatorul rundei.

In afara de etapele cu formatul Triple Crown, fiecare runda din AMA Supercross va fi gazda unei singure curse principale. Spre deosebire, AMA Motocross, dar si campionatul mondial de Motocross includ cate 2 manse principale pentru fiecare etapa. Daca tot am mentionat MXGP, acesta are un sistem de punctaj aproape identic cu campionatul american de Supercross. Diferentele pornesc de la faptul ca in AMA Supercross, locul 5 primeste 17 puncte si se acorda puncte pana la locul 21 inclusiv, iar in MXGP, locul 5 este recompensat cu 16 puncte, iar locul 20 primeste ultimul punct pus in joc.
Am vorbit putin despre calendarul AMA Supercross, plus cateva detalii din formatul sau, si acum e timpul sa oferim atentie si gladiatorilor care se vor intrece in cele 16 arene ce alcatuiesc acest sezon din campionatul american de Supercross. Mari schimbari de trupe fata de anul trecut nu ar fi, poate cu exceptia lui Christian Craig, care va fi al 4-lea pilot al echipei de uzina Yamaha, sau cu Rockstar Energy, fost sponsor al lui Jorge Lorenzo, care va picta motocicletele unor uzine din grupul KTM, iar aici vorbesc de Gas Gas si Husqvarna, desi colaborarea cu brand-ul suedez dateaza de ani buni deja.
Dar cea mai rasunatoare mutare il are ca protagonist pe Jorge Prado, dublu campion mondial de MX2 si MXGP. Nu neaparat trecerea ibericului din mondialul de Motocross in campionatul american de Supercross este surprinzatoare, cat mai degraba echipa din care va face parte. De cand a trecut la profesionisti, Prado a fost mereu parte a grupului KTM, insa din acest an, el va concura pentru un alt K, si anume cel verde (asa mi-a venit sa numesc acum echipa de uzina Kawasaki).
Ibericul il va inlocui pe Adam Cianciarulo, care si-a anuntat retragerea din activitate anul trecut, oferind detalii despre aceasta decizie intr-un filmulet de pe contul lui de Instagram. Astfel, echipa de uzina Kawasaki va fi compusa din 2 campioni mondiali. Prado va fi noul coechipier al lui “El Hombre”, cum mai este poreclit Jason Anderson, campionul mondial de Supercross din 2018, pe vremea cand era un Husky (asa-i mai striga americanii pe pilotii Husqvarna).
Anderson a fost aproape sa obtina un nou titlu in AMA Supercross 4 ani mai tarziu, dar Eli Tomac a obtinut coroana cu lauri in acel sezon. Tot l-am mentionat pe al 2-lea din cei 4 piloti de uzina Yamaha din acest sezon, 2025 va fi de altfel si ultimul sezon din cariera lui Tomac, decizie pe care a anuntat-o in vara anului trecut. Pilotul din Colorado este cel mai titrat la numarul de victorii in AMA Supercross, dintre toti gladiatorii activi, cu 52 de reusite.
Insa chiar daca ar obtine un scor perfect de victorii in acest sezon, Tomac tot n-ar putea depasi recordul stabilit de legendarul Jeremy McGrath, care a obtinut 72 de succese in campionatul american de Supercross. Totusi, cariera pilotului Yamaha ramane una impresionanta si pot zice fara probleme ca 2022 reprezinta cel mai bun sezon din cariera sa, cand a mai obtinut si titlul in campionatul american de Motocross, dar si victoria in Motocross-ul Natiunilor, alaturi de Justin Cooper, al 3-lea pilot de uzina Yamaha din acest sezon, si Chase Sexton, campionul AMA Supercross din 2023.
Tomac este de altfel si dublu campion mondial de Supercross, cele 2 titluri obtinandu-le in 2 formate diferite. Prima coroana a venit in 2020, cand era pilot Kawasaki pe atunci, iar AMA Supercross inca se afla sub aripa Federatiei Internationale de Motociclism. Celalalt titlu l-a obtinut anul trecut, devenind si primul pilot ce-l detroneaza pe Kenny Roczen in noul campionat mondial de Supercross, pe care aceeasi Federatie Internationala l-a fondat in 2022.
Ca tot l-am mentionat pe Roczen, e frumos ca inca il vedem concurand la nivel inalt si cu rezultate foarte bune, si e si mai bine ca inca este “normal si intreg”. N-am cum sa uit acea cazatura infricosatoare din 2017, care a venit in a 2-a etapa din Anaheim, dupa un inceput perfect in acel sezon de AMA Supercross, dar si in colaborarea cu echipa de uzina Honda. O aterizare oribila pe bratul stang i-a cauzat o fractura deschisa ce l-a costat zeci de operatii, un an intreg din cariera si chiar a fost in pericol de amputare.
Si “ca sa se adauge insulta la accidentare”, Roczen a suferit in 2018 o accidentare urata si la celalalt brat, dupa un contact cu Cooper Webb, de pe urma caruia bratul drept a lui Roczen a fost prins in portiunea rotii spate a motocicletei lui Webb, iar combinezonul pilotului german a fost si el rupt pe partea dreapta. California probabil ii va aduce multe cosmaruri lui Roczen, fiindca in etapa din San Diego a avut loc acrosajul respectiv.
In prezent, Roczen este pilot Suzuki, alaturi de care a obtinut singurele sale titluri in campionatul american de Motocross la clasa mare, dar lucrurile s-ar putea schimba in anul urmator. Dupa ce a imbracat rosul Honda, fara sa obtina rezultatele pe care si le doreau, pe Roczen s-ar putea sa-l vedem in rosul Ducati. Manufacturierul care a dominat in MotoGP in ultimii ani, va avea echipa de uzina in mondialul de motocross in acest sezon, iar in 2026 planuieste sa intre si in AMA Supercross cu efort de uzina, iar Roczen este enumerat ca unul dintre posibilii candidati.
Era culmea sa nu mentionez Honda, mai ales ca constructorul japonez a oferit campionii ultimelor 2 sezoane din AMA Supercross. L-am pomenit deja pe Sexton, dar indraznesc sa zic ca Jett Lawrence va fi marele favorit la titlul din acest sezon. Australianul a devenit anul trecut, al 3-lea pilot care obtine la debut, titlul la clasa mare in AMA Supercross, dupa McGrath si Ryan Dungey, chiar daca n-a castigat toate etapele din sezon, cum a facut-o in 2023, in AMA Motocross.
La doar 21 de ani, Lawrence are deja o cariera de-a dreptul impresionanta. El este singurul campion mondial de SuperMotocross, de cand aceasta competitie a fost fondata in 2023, iar anul trecut, impreuna cu fratele si coechipierul sau, Hunter, si cu Kyle Webster, au adus Australiei prima victorie in Motocross-ul Natiunilor. Trebuie totusi mentionat ca Webster are cetatenie australiana, fiindca el e de fapt nascut in Africa de Sud.
Tara de la Antipozi trebuie sa-i multumeasca lui Chad Reed pentru rezultatele care incep sa apara din partea conationalilor sai. Reed este primul campion mondial de Supercross din perioada in care AMA a realizat acel parteneriat cu Federatia Internationala de Motociclism, si detine recordul de cele mai multe starturi in aceasta competitie, adica 265, dar si recordul pentru cele mai multe podiumuri: 132.
Pe conationalul lui Reed, Jett Lawrence, il vad ca principal favorit la titlul din acest sezon in AMA Supercross, dar e clar ca fratele Hunter si cu Sexton ii vor da mari batai de cap pilotului Honda. Nu trebuie uitat vice-campionul de anul trecut, Cooper Webb, dublu campion in AMA Supercross, de pe vremea cand era campionat mondial, si care va completa careul de piloti ai echipei de uzina Yamaha.
Alti pretendenti importanti la titlu cu siguranta vor fi Tomac, Roczen si Anderson. Am putea vedea ceva sclipiri din partea unor nume gen Malcolm Stewart, fratele lui “Bubba” (porecla lui James Stewart Jr.), sau Aaron Plessinger, Justin Cooper ori “Bam Bam” (nu vorbesc de personajul din Familia Flintstone, ci de Justin Barcia), dar nu-i vad ca pe niste candidati permanenti la titlu.
Nu trebuie uitate nici clasele 250 Est si Vest, caci si acolo avem niste nume interesante. Tom Vialle este campionul in exercitiu in Est, si va ramane la aceasta categorie in acest sezon, in incercarea de a-si pastra coroana. Pilotul KTM, care mai are si 2 titluri mondiale in MX2, s-ar putea sa-l aiba ca principal rival in acest sezon pe RJ Hampshire, campionul de anul trecut in Vest, care va face trecerea in Est in 2025.
Alte nume din Est care ar merita ceva atentie ar fi Chance Hymas, care ramane alaturi de echipa de uzina Honda, sau Cameron McAdoo, a carui notorietate s-a raspandit dupa acea cazatura inspaimantatoare din Atlanta, de acum 4 ani. Atat de nasoala a fost tranta, incat organizatorii au fost nevoiti sa intrerupa mansa cu steagul rosu. Uluitor a fost insa faptul ca McAdoo a scapat relativ ieftin din acea cazatura, si isi dorea sa reia cursa, desi se resimtea. Unii ar zice ca a fost controversat faptul ca i s-a permis lui McAdoo sa reia acea cursa, din cauza circumstantelor care s-au intamplat, dar dorinta lui de a pilota si adrenalina au fost mai mari decat durerea, iar astea i-au adus un podium care a lasat multa lume cu gura cascata.
Chiar daca Harmpshire va pilota in Est, si 250 Vest contine nume interesante, pe care le-am putea vedea pe viitor la clasa mare. As zice ca intre Levi Kitchen si Haiden Deegan, singurul campionul mondial de SuperMotocross la clasa 250 pana-n prezent, se va disputa titlul categoriei din acest sezon, dar nu trebuie uitat Jo Shimoda, unicul nipon si pilot asiatic din AMA, care va reprezenta interesele Honda in Vest.
N-as indrazni sa zic ca ar putea fi “calul intunecat” al sezonului, dar merita sa tinem ochii si pe Triumph, exact furnizorul de motoare pentru motociclete clasei Moto2 din mondialul de viteza. Manufacturierul britanic a intrat anul trecut cu echipa la clasa 250 Est, unde a incheiat in top10, in clasamentul pilotilor. Anul asta, Triumph va avea echipe si in Est, si in Vest, cooptand piloti care au aproape un deceniu de experienta la aceste categorii, in persoanele lui Austin Forkner, respectiv Jordon Smith.
Si daca Hampshire a obtinut primul lui titlu la clasele 250 din Supercross anul trecut, dupa aproape un deceniu de cand concureaza acolo, cine zice ca Forkner sau Smith nu pot repeta performanta? Cei 2 sigur beneficiaza si de sfaturile legendarului Ricky Carmichael, care din 2021 se implica in dezvoltarea diviziei de off-road a celor de la Triumph.
Carmichael este si cel care a desenat traseul pentru etapa de Supercross din Daytona, care are loc exact in arena Daytona International Speedway, gazda celei mai importante curse din NASCAR: Daytona 500. Frumoasa este si data in care va avea loc etapa de Supercross din Daytona: chiar de ziua martisorului. Iar de ziua femeii, va avea loc etapa din Indianapolis, in Lucas Oil Stadium, situat la aproximativ 10 kilometri (in jur de 6 mile) de un alt traseu legendar: Indianapolis Motor Speedway, vizitat si de MotoGP in urma cu mai bine de un deceniu, dar si gazda a cursei anuale de 500 de mile de la Indianapolis.
Tot in Indianapolis va fi prima data in acest an, cand pilotii claselor 250 Est si Vest vor concura deodata, iar cele 2 categorii se vor mai reuni atat in etapa din Philadelphia, cat si in finala din Salt Lake City. In rest, doar una dintre cele 2 clase vor pilota alaturi de gladiatorii clasei 450. Si ca o ultima paranteza, Metlife Stadium din East Rutherford s-a nimerit sa fie gazda etapei ce va avea loc de Sambata Mare.
Dar gata cu vorba, se apropie momentul ca gladiatorii din Supercross sa intre in arena pentru prima data in 2025. Cine va fi marele invingator al acestui an? Dar care va fi cea mai mare surpriza a sezonului? Ce pronosticuri se vor adeveri? Si care se vor da peste cap? De aia sunt asa superbe cursele moto, pentru ca imprevizibilitatea e mereu prezenta, intr-o doza mai mica sau mai mare. Nu ramane decat sa urmarim aceste curse pentru a ne raspunde la aceste intrebari, dar si pentru a asista la adevarate spectacole.